Op een succesvolle beurs werf je klanten, vergroot je je naamsbekendheid en haal je banden aan. Dat is alleen makkelijker gezegd dan gedaan. Een beurs of evenement is een uiterst waardevol marketinginstrument: je werft nieuwe klanten, vergroten van je naamsbekendheid en je versterkt de banden met je huidige klanten.

Wanneer is beursdeelname succesvol?

Stel een doel voor jezelf zodat je voor jezelf weet wanneer je succesvol bent. Wanneer is de beurs of evenement geslaagd voor je organisatie? Veel bezoekers in je stand ziet er leuk uit, maar je verdient er niets extra’s mee. Aan leads die later klanten worden wel. Voordat je deelneemt aan een beurs is het belangrijk om doelen te stellen voor de gewenste resultaten.

Zorg voor een opvallende beurstand

Ga je een beursstand huren? Dan is het belangrijk dat je deze zo opvallend mogelijk maakt met geluiden, lichten, kleuren en geuren. Hoe val jij op? Het is een must voor een succesvolle beursdeelname om op te vallen en om de juiste informatie zo goed mogelijk over te brengen. Je moet er niet vanuit gaan dat beurbezoekers automatisch je stand bezoeken. Daarvoor is de concurrentie te groot en je moet ze echt voor je winnen. Bijvoorbeeld met een interactieve quiz en leuke prijzen die je kunt winnen of simpelweg gewoon op te vallen met iets exclusiefs.

Laat je zien via social media

Een andere manier om je zichtbaarheid te vergroten of om aan te kondigen dat je op een beurs staat, is social media. Beperk je niet tot een beursvloer om daar alle informatie te delen. Kondig jezelf aan en maak potentiële klanten alvast een beetje warm door wat informatie over je organisatie of beurs te delen. Kondig je deelname bijvoorbeeld aan door updates, foto’s en video’s. Geef potentiële bezoekers een goede reden om je stand te bezoeken.

Zet de juiste mensen in je beursstand

Je beste salesmedewerker is niet per se de beste standmedewerker. Succesvol zijn op een beurs vraag bijzondere vaardigheden. Zoals humor, passie en energie. Je moet je ook rekening houden met de doelgroep en verschillende soorten beursbezoekers. Neem bijvoorbeeld een vlotte prater en een goede luisteraar mee, die elkaar aanvullen en bezoekers toespelen.